۱-۱-۱: مدل نیکوزیا
مدل نیکوزیا بر ارتباط بین شرکت و مصرف کننده بالقوهاش تمرکز دارد. بهطورکلی، شرکت از طریق پیامهای بازاریابی و تبلیغات با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کنند و در عوض مصرف کنندگان نیز با پاسخهای خریدشان به شرکت مرتبط میشوند. بنابراین، مدل نیکوزیا در طرح، یک الگوی تعاملی است. شرکت میکوشد مشتریها را تحت تأثیر قرار داده و آنها نیز به نوبه خود با عمل یا عکسالعمل خود بر شرکت اثر میگذارند. مدل نیکوزیا، در کاملترین حالت، یک نمودار تفصیلی از فرایند تصمیم گیری مصرف کنندگان ارائه میدهد. این مدل به چهار حوزه اصلی تقسیم می شود: ۱) فاصله بین منبع پیام و عکس العمل مصرف کننده ۲) جستوجو و ارزیابی ۳)عمل خرید ۴)بازخور.
۱-۱-۲: مدل هوارد-شث
در مدل هوارد - شث، نظریه مصرف کنندگان بسیار عمقی بررسی شده است. در زیر به تفکیک هر سه مرحله توضیح داده می شود:
-
- حل مسأله گسترده: علم و دانش مصرف کنندگان درمورد کالاها عمدتاً کم و محدود است؛ در این حالت، خریدار هیچ کالایی را بر کالای دیگر ترجیح نمیدهد؛ بنابراین، به طور فعال به جستوجوی اطلاعات درمورد انواع گوناگون یک کالا می پردازد. براساس این مدل، پس از اثرگذاری عوامل مؤثر خارجی و درونی، ادراک افراد ساختار لازم را یافته و قصد و تمایلش نسبت به خرید شکل میگیرد.
- حل مسأله محدود: مصرف کننده اطلاعات اندکی داشته و میخواهد توسط عوامل بیرونی به طور مؤثری راهنمایی شود تا بتواند کالای مورد نیازش را تهیه و استفاده کند . خریدار، مقداری اطلاعات درمورد کالا به دست آورده است، اما هنوز به اندازهای اطلاعات ندارد که بتواند کالایی را ترجیح دهد. در این حالت، خریدار به جستوجوی اطلاعات از گزینه های مشابه میپرازد، اگرچه معیار انتخاب تقریبا برایش مشخص شده است.
- رفتار پاسخ تکراری: در این حالت، علم و آگاهی مصرف کننده درمورد کالاها کافی است. به عبارت بهتر، مشتری از کارکردهای دیگر خود تأثیرات بیشتری خواهد پذیرفت؛ به طور مثال، منفعت آتی کالا رنگ بیشتری در نگرش مشتری به خود میگیرد. خرید مشتری از عوامل دیگری همچون ارزشهای وی متأثر است.
۱-۱-۳: مدل پردازش اطلاعات بتمن در مورد انتخاب کالا توسط مصرف کنندگان
مدل بتمن درمورد انتخاب مصرف کنندگان دقیقاً دیدگاه پردازش اطلاعات و شناختی را ارائه میدهد. در این دیدگاه، مصرف کننده به عنوان فردی تلقی می شود که ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات دارد. هنگامی که مصرف کننده با امر انتخاب مواجه می شود، به ندرت به تحلیل پیچیده جزئیات کالاهای در دسترس می پردازد. در عوض، همان گونه که در این مدل مطرح شده است، استراتژی های تصمیم گیری مصرف کننده بسیار ساده یا استقرایی است. مدل بتمن در کاملترین حالت شامل تعدادی از نمودارهای به هم پیوسته است که ابعاد متعدد فرایند انتخاب مصرف کنندگان را دربرمیگیرد. این مدل هفت جزء اساسی دارد که عبارتند از:
ظرفیت پردازش، انگیزش، توجه به رمز درآوردن ادراکی، کسب اطلاعات و ارزیابی آنها، به حافظه سپردن، پردازش تصمیم، فرایند یادگیری و مصرف.
براساس مدلهای تصمیم گیری، فرد نگرش خود را بر پایه عوامل اثرگذار درونی، بیرونی و سازمانی نظام میبخشد؛ بنابراین، هر زمان که بخواهد تصمیم به انجام کاری بگیرد، تأثیر هریک از عناصر گفته شده، متفاوت خواهد بود. آنچه در تمامی مدلهای اشاره شده مشترک است، این است که فرد در فرایند تصمیم گیری از محرکهای متعددی متأثر می شود که از مهمترین آ نها میتوان به محرک درونی دانش اشاره کرد. مشتریها برای انتخاب یک کالا از بین کالاهای دیگر، از دانش خود بهره میگیرند. در مدلهای اشاره شده حتی میزان مشارکت افراد در تصمیم گیریها نیز از میزان آگاهیشان به مسائل نشأت میگیرد. به عبارت دیگر، نگرش فرد تحت نفوذ دانش شخصی، تجربیات مستقیم و تجارب دیگران است (سالمون، ۲۰۰۲)
جدول ۲- ۲: مدلهای مؤثر بر نگرش مصرف کنندگان و ارتباط آنها با مطالعه حاضر
نام مدل | ویژگی اساسی مدل | متغیر اثرگذار بر نگرش مصرف کننده | پیامدهای رفتاری |
نیکوزیا | بررسی پیامهای ارسالی شرکتها به مشتری | متغیرهای محیطی و بازاریابی شامل ویژگی کالا، رسانه و پیامهای ترفیع | ارزیابی تاثیر عوامل اثرگذار بیرونی بر نگرش مصرف کننده |
ارزیابی عملکرد شرکتها | اطلاعات مربوط به سازمان شرکتها | ارزیابی تاثیر عوامل سازمانی شرکتها در نگرش مصرف کننده | |
جستوجوی اطلاعات از شرکتها | میزان اطلاعات موجود از خدمات و محصولات شرکتها | ارزیابی انگیزهها، باورها و شناخت مشتری | |
هوارد-شث | معرفی ساختار یادگیری | تمایل، معیارهای انتخاب و انگیزهها | ارزیابی نگرش و قصد مشتری در خرید کالا |
تبیین محرکها | شاخص های کالا، نمادهای کالا، عوامل اجتماعی | تعیین شاخص های اثرگذار سازمانی و اجتماعی بر نگرش مصرف کننده | |
بتمن | تبیین عوامل درون فردی | انگیزهها، دانش و آگاهی، اطلاعات | ارزیابی میزان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم افراد در تصمیم گیریها |
تبیین عوامل موقعیتی |
محرکهای بیرونی، عوامل سازمانی |
میزان جتجوهای بیرونی، توجه به محرکهای تبلیغاتی، بررسی پیامهای اثرگذار بر نگرش مصرف کننده |
۱-۲: تبلیغات خدمات
در تبلیغات خدمات به نسبت تبلیغات کالاها باید روی اجزای کیفیت تاکید بیشتری صورت گیرد. تبلیغ در خصوص خدمات باید دو موضوع مهم را بیان کند .یکی اینکه مشتریان چه سطحی از خدمات را باید انتظار داشته باشند و دیگر اینکه تبلیغات خدمات باید کاهش دهندهی ریسک ناشی از استفادهی خدمات باشد (مورتایمر، ۲۰۰۸). چراکه از نظر مشتریان ریسک استفاده از خدمات بیشتر از کالاها است ریسک درک شده مشتریان در استفاده از خدمات به دو دلیل است :عدم اطمینان و تبعات استفاده از خدمات. بدون در نظر گرفتن انواع ریسکها (اجتماعی، مالی، فیزیکی، معنوی یا اجرایی)، سطح ریسک درک شده، چارچوب در مشتریان از خدمات مورد استفاده و میزان اطمینان از تبعات استفاده از خدمات را تعیین می کند. بنگ و مون (۲۰۰۲)، معتقدند «ناملموس بودن خدمات» یکی از دلایل افزایش ریسک درک شده مشتریان است و باعث وحشت مشتریان در استفاده از خدمات می شود. کلو و همکارانش (۱۹۹۶)، بیان می کنند که یکی از اهداف شرکتهای خدماتی در متقاعد کردن مشتریان به استفاده از خدمات باید کاهش ریسک درک شده مشتریان باشد. لذا در مرحله نخست باید دریافت که از نظر مشتریان چه مزایایی در یک شرکت نشاندهنده کیفیت مطلوب ارائه خدمات است. پس در پیامهای تبلیغاتی باید به نوعی در خصوص مزایای مورد نظر مشتریان سخن گفت (خانمحمدی و سیدجوادین، ۱۳۹۳).