فصل 1 1
مقدمه و کلیات 1
1-1- مقدمه 2
1-2- مسألهی اساسی تحقیق 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4- مرور ادبیات و سوابق تحقیق 6
1-5- اهداف تحقیق 9
1-6- سوال اصلی تحقیق 9
1-7- فرضیهی تحقیق 9
فصل 2 11
بررسی منابع و تعریف مفاهیم 11
2-1- مقدمه 12
2-2- فلسفه و هنر 12
2-3- هنر و زیبایی در آراء ارسطو 16
2-4- هنر و زیبایی در آراء فلوطین 16
2-5- معماری؛ علم، هنر و فلسفه 18
2-6- تاملی در مبانی و مبادی فلسفه هنر در عصر روشنگری 23
2-7- تحولات اقتصادی و صنعتی قرن هجدهم (انقلاب صنعتی) 24
2-8- مفهوم مدرن و جهانبینیهای مدرنیسم 26
2-8-1- بنیادهای جهانبینی مدرن 28
2-8-1-1- خردگرایی 29
2-8-1-2- انسانباوری 31
2-8-2- جهانبینی مدرن به مثابه ایدئولوژی بورژوازی 32
2-8-3- تغییرات اجتماعی متأثر از مدرنیسم 33
2-8-4- هنر و فلسفه مدرن 37
2-8-5- نگارههای زیباییشناسانه و هنر مدرن 40
2-9- مفهوم پستمدرن و مقولههای آن 43
2-9-1- مقایسه مدرن و پست مدرن 49
2-9-1-1- مدرن 49
2-9-1-2- پسامدرن 50
2-9-2- هنر پستمدرن 53
2-10- معماری مدرن و مقولههای آن 65
2-11- مرگ معماری مدرن 67
2-12- تقابل سنت و مدرنیته معماری در دوران پس از مدرن 70
2-13- جنبش های پسامدرن در معماری 74
2-13-1- دیکانستراکشن 74
2-13-2- گرایش به فنآوری برتر (هایتک) 76
2-13-3- معماری عصر رایانه و سایبرنتیک 77
2-13-4- معماری روبوتیک 79
2-13-5- فولدینگ 80
2-13-6- فراکتال 81
2-13-7- معماری پیوندی 82
2-13-8- فضاهای بیش از سه بعدی (پیدایش کیهانی) 83
2-13-9- معماری بیونیک 84
2-13-10- ابرمعماری 85
2-13-11- هرمنوتیک 85
2-14- مفهوم پلورالیسم و مقولههای آن 87
2-14-1- تکثرگرایی(پلورالیسم) 87
2-14-2- تکثرگرایی دینی 93
2-14-3- تکثرگرایی فرهنگی و اخلاقی 95
2-14-4- تکثرگرایی سیاسی 96
2-14-5- پلورالیسم در معماری 98
2-14-5-1- تکثرگرایی در مفهوم شهرسازی و برنامهریزی شهری پستمدرن 98
2-14-5-2- تکثر گرایی در معماری 101
فصل 3 111
هنر و معماری ایران در گذر زمان: از سنت تا پست مدرن 111
3-1- مقدمه 112
3-2- بررسی اجمالی تاریخ از صفویه تا پهلوی 112
3-3- معماری سنتی، مدرن و پست مدرن و بررسی تحول آنها در ایران 113
3-3-1- معماری سنتی 113
3-3-2- اصول معماری سنتی ایرانی 115
3-3-2-1- مردم واری 116
3-3-2-2- پرهیز از بیهودگی 116
3-3-2-3- نیارش 116
3-3-2-4- خود بسندگی 116
3-3-2-5- درونگرایی 117
3-3-3- اقلیم ایران و ویژگی معماری آن 118
3-3-4- اقلیم گرم و مرطوب 118
3-3-5- اقلیم گرم و خشک 119
3-3-6- اقلیم معتدل و مرطوب 121
3-3-7- اقلیم سرد و کوهستانی 122
3-3-8- مدرنیته در ایران 123
3-3-8-1- بررسی شهرسازی ایران در دوران معاصر 127
3-3-9- شهرسازی ایران در دورهی معاصر 132
3-3-10- مدرنیسم پهلوی دوم 139
3-3-11- تفکر پستمدرن در معماری ایران 141
3-3-12- نسلهای مختلف معماران ایران 143
3-3-12-1- نسل اول معماری 143
3-3-12-2- نسل دوم معماری 145
3-3-12-3- نسل سوم معماری 147
3-4- سیاستهای تولید فضا پس از انقلاب اسلامی 148
3-5- مشکلات و مسیرهای فراروی معماری امروزی ایران 151
فصل 4 158
مواد و روشها 158
4-1- مقدمه 159
4-2- روش تحقیق 159
4-3- اثر هنری مورد مطالعه (معماری موزهی هنرهای معاصر تهران) 159
4-4- منطقه مورد مطالعه (تهران) 161
4-4-1- موقعیت تهران 161
4-4-2- پیدایش و تحول شهرسازی و معماری تهران 163
4-4-3- بناها و عمارتهای مهم شهر تهران 171
فصل 5 173
تحلیل موزهی هنرهای معاصر ایران 173
یک مطلب دیگر :
5-1- مقدمه 174
5-2- تعریف موزه 175
5-3- اهداف موزهی هنرهای معاصر 176
5-3-1- اهداف اولیه موزه در مقایسه با اهداف کنونی 176
5-4- فعالیتهای موزه 177
5-5- بیرون، درون موزه و قرارگیری بنا در سایت 178
5-6- فرم بنا 180
5-7- فضاهای موزه 184
5-8- گالری 184
5-9- فروشگاه کتاب 185
5-10- رستوران 185
5-11- کتابخانه 186
5-12- بخش اداری عمومی 186
5-13- آمفیتئاتر 187
5-14- بخش اداری خصوصی 188
5-15- گنجینه یا مخزن (مجموعهی دائمی موزه) 188
5-16- تحلیل پلان 189
5-17- سیرکلاسیون 191
5-18- عناصر برجسته در موزه 193
5-18-1- ورودی 193
5-18-2- اصول نظامدهندهی ورودی 194
5-18-3- فضای ورودی 194
5-18-4- عملکرد ورودی 195
5-18-5- چهارسو 195
5-18-6- هشتی 196
5-18-7- حوض 197
5-18-8- بادگیر 198
5-18-9- اسپیرال 200
5-19- سبک معماری موزه 200
5-19-1- مردم واری 201
5-19-2- پرهیز از بیهودگی 201
5-19-3- نیارش 201
5-19-4- خود بسندگی 202
5-19-5- درونگرایی 202
5-20- نتیجه گیری و بحث 202
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………..209
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………….219
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2–1- اندیشههای مورد تأمل در مدرنیسم و پست مدرنیسم مأخذ: دباغ و مختاباد امرئى، 1389 71
جدول 2–2- قیاس فرم معماری مدرن و پسامدرن مأخذ: دباغ و مختاباد امرئى، 1389 72
جدول 2–3- نوع نگاه مدرن و پسامدرن به طرح و محصول ماخذ: دباغ و مختاباد امرئى، 1389 73
فهرست شکلها و تصاویر
عنوان صفحه
شکل 2–1-موزهی سلطنتی جنگ منچستر 76
شکل 2–2- طراحی (City of Arts and Sciences) توسط کالاتراوا 76
شکل 2–3- معماری اکوتک، بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) در برلین توسط نورمن فاستر 77
شکل 2–4- طراحی سایبری 79
شکل 2–5- کلبهی روبوتیکـ خانههای دانشجویی 79
شکل 2–6- طراحی نمایشگاه اقیانوسشناسی در کرهی جنوبی به سبک فولدینگ 81
شکل 2–7- طراحی هایبری پکن 83
شکل 2–8- معماری پرش کیهانی، موزهی گوگنهایم 84
شکل 2–9- معماری بیونیک، موزهی هنر امریکا 85
شکل 2–10- سانفرانسیسکو (Kas Oosterhuis, lecture as part of Seeing Orange) 85
شکل 2–11- سقف نمایشگاه مونترال 86
شکل 3–1- معماری سنتی قشم 119
شکل 3–2- معماری میبد 121
شکل 3–3- معماری یزد 121
شکل 3–4- خانهی تاریخی کاشان 121
شکل 3–5- معماری گیلان 122
شکل 3–6- معماری ماسوله 123
شکل 4–1-موقعیت استان تهران 161
شکل 4–2- مقطع شمالی- جنوبی منطقه تهران از دامنههای جنوبی توچال البرز تا مسیله و دریاچهی نمک 162
شکل 4–3- ساختار شهر تهران در دورهی صفویه 165
شکل 4–4- ساختار شهر تهران از آغاز دورهی قاجار تا زمان ناصرالدینشاه 166
شکل 4–5- ساختار شهر تهران در دورهی سلطنت ناصرالدین شاه 167
شکل 4–6- ساختار شهر تهران در دورهی سلطنت پهلوی اول 169
شکل 4–7- ساختار شهر تهران در دورهی پهلوی دوم 170
شکل 5–1- جایابی بنای موزه در سایت 178
شکل 5–2- تندیسهای اطراف وحیات موزه 179
شکل 5–3- بنای موزه هنرهای معاصر تهران و بغ تندیس 179
شکل 5–4- بنای کلی موزه هنرهای معاصر تهران 180
شکل 5–5- حیاط مرکزی یادآور معماری سنتی کویری 180
شکل 5–6- حجم موزه 181
شکل 5–7- نمایی از چهار بادگیر اصلی موزه و استفاده از سنگ و بتن 182
شکل 5–8- جهتگیری نورگیرها بهسمت شمال شرقی 182