در این پژوهش برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه مدل سرکوال استفاده شده است. این پرسشنامه که در ایران توسط محققانی همچون باقرزاده(۱۳۸۸)، آقاملایی(۱۳۸۵) و زوار(۱۳۸۶) مورد استفاده قرار گرفته و فرهنگ سازی شده است، و شامل ۲۲ سوال(شاخص) می باشد و انتظارات و ادراکات دانشجویان را از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده توسط دانشگاه بر اساس ابعاد ملموسات( ۴ شاخص)، قابلیت اطمینان(۴ شاخص)، پاسخگویی(۴ شاخص)، تضمین(۵ شاخص) و همدلی(۵ شاخص) میسنجد. این مقیاس یکبار برای ارزیابی میزان ادراکات دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی با نمره و گزاره های خیلی راضی هستم(۵ نمره)، راضی هستم(۴ نمره)، رضایت متوسط(۳ نمره)، ناراضی هستم(۲ نمره) و خیلی ناراضی هستم(۱ نمره) و یکبار هم برای اندازه گیری انتظارات آنها را با نمره و گزاره های خیلی مهم است(۵ نمره)، مهم است(۴ نمره)، اهمیت متوسط(۳ نمره)، کم اهمیت است(۲ نمره) و خیلی کم اهمیت است(۱نمره) بهکار برده شده است. بر این اساس کیفیت خدمات آموزشی، تفاوت بین انتظارات و ادراکات در هر شاخص(سوال)، در هر بعد و یا بعنوان یک نمره کلی برآورد می شود. در جدول ۳-۳، شاخص های هریک از ابعاد پنجگانه مورد نظر در پرسشنامه نشان داده شده است.
ابعاد | شاخص ها(سوالات) |
ملموسات | ۱-استفاده از تجهیزات مدرن همچون کامپیوتر، اینترنت، سیدی و مانند انها در ارائه خدمات آموزشی |
۲-جذاب و خوشایند بودن تجهیزات فیزیکی دانشگاه همچون ساختمانهای اداری، کلاسهای درس، وسایل کمک آموزشی و… |
|
۳-مرتب و منظم بودن کارکنان در محل کار | |
۴-واضح و روشن بودن جزوات، بخشنامهها، اطلاعیهها و اعلامیههای دانشگاه | |
قابلیت اطمینان | ۵-اطلاع رسانی بهموقع در زمان ارائه خدمات مانند ثبتنام، برگزاری کلاسها، امتحانات، تسهیلات رفاهی و مانند اینها |
۶-سرعت ارائه خدمات مانند ثبتنام، معرفی برنامه درسی، برگزاری کلاسها، امتحانات، تسهیلات رفاهی و مانند اینها | |
۷-داشتن روحیه همکاری با شما در دانشگاه | |
۸-اهمیت و الویت دادن برای پاسخ به تقاضا یا سوال شما | |
تضمین | ۹-ایجاد یک حس اعتماد و اطمینان در شما به هنگام ارائه خدمات |
۱۰-داشتن احساس راحتی و امنیت به هنگام ارتباط و تعامل با کارکنان دانشگاه | |
۱۱-داشتن رفتار مودبانه و محترمانه نسبت به شما در دانشگاه | |
۱۲-داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی برای پاسخ به سوالات شما | |
پاسخگویی | ۱۳-عمل کردن دانشگاه به تعهدات خود در قبال دانشجویان |
۱۴-داشتن علاقه واقعی برای حل مسائل و مشکلات شما بوسیله پرسنل دانشگاه | |
۱۵-پاسخ به سوال یا تقاضای شما در همان لحظه اول | |
۱۶ارائه خدمات به شما در زمان مقرر مانند ثبت نام، برگزاری کلاسها، امتحانات و … | |
۱۷-سعی در انجام کارها بدون اشتباه مانند صدور کارنامه، منابع درسی، برنامه کلاسی و مانند اینها | |
همدلی | ۱۸-فراهم بودن مشاوره فردی و اختصاصی برای شما |
۱۹-متناسب بودن زمان و ساعتهای کاری منظورشده با شرایط شما | |
۲۰-برقراری ارتباط دوستانه و صمیمانه با شما در تعامل با پرسنل دانشگاه | |
۲۱-اهمیت دادن به مسائل و خواسته های شما | |
۲۲-داشتن آگاهی و شناخت نسبت به نیازهای خاص شما |
جدول(۳-۳). ابعاد مورد نظر در پرسشنامه
۳-۷- روایی پرسشنامه
برای بررسی روایی پرسشنامه مورد نظر در این پژوهش، از قضاوت چند نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان استفاده شده است. و روایی پرسشنامه مورد نظر، مورد تایید این افراد قرار گرفته است.
مقدار روایی برای دقت ابزار پیمایش حائز اهمیت است. مقصود از روایی یک ابزار اندازه گیری عبارت است از توانایی ابزار مورد نظر در اندازه گیری صفتی که برای اندازه گیری آن طراحی شده است(عباسزادگان، ۱۳۸۴: ۹۵).
۳-۸- پایایی پرسشنامه
پایایی، یک اندازه آماری است مربوط به اینکه داده های ابزار پزوهش، تا چه حد قابل بازآفرینی هستند. پایایی یک آزمون به دقت آن اشاره دارد(عباسزادگان،۱۳۸۴ :۶۵-۶۴).
در این تحقیق، برای تعیین ضریب پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ که نوعی شاخص برای تعیین این مسئله که سوالهای مختلف تا چه اندازه برای اندازه گیری موضوع واحدی کارایی دارند، استفاده شده است. و مقدار آن برای هر یک از ابعاد مورد نظر و همچنین برای کل پرسشنامه، در جدول ۳-۳ نشان داده شده است.
جدول۴-۳: مقدار پایایی پرسشنامه به تفکیک هر یک از ابعاد
ابعاد | اجرای مقدماتی |
تعداد آلفای کرونباخ | |
ملموسات | ۲۶ ۷۲/۰ |
قابلیت اطمینان | ۲۶ ۶۸/۰ |
تضمین | ۲۶ ۶۹/۰ |
پاسخگویی | ۲۶ ۷۲/۰ |
همدلی | ۲۶ ۷۴/۰ |
کل | ۲۶ ۷۰/۰ |
۳-۹- روش های آماری