-
- عوامل گوناگونی در موفقیت فرایند برنامه ریزی پاسخ به ریسک نقش دارند. این عوامل عبارتند از: (روزبهی و جدا، ۱۳۸۸)
-
- برقراری ارتباط؛ باید ارتباط با ذینفعان مختلف به شکل مناسب و شفاف حفظ شود. به منظوراطمینان از پذیرش کامل برنامه های پاسخ به ریسک تهیه شده توسط همه ذینفعان، این برنامه باید بین همه ذینفعان منتشر شده و تاییدیه آنها اخذ گردد.
- تعیین شفاف نقشهای و مسئولیتهای مرتبط با ریسک؛ موفقیت پاسخ به ریسک به حمایت کامل تیم پروژه و سایر ذینفعان وابسته است. نقشهای مهم در مدیریت ریسک مربوط است به مالک ریسک و مالک پاسخ ریسک. به هر ریسک شناسایی شده باید تنها یک مالک تخصیص پیدا کند و همچنین هر پاسخ توافق شدهای به ریسک نیز باید دارای یک مالک باشد. افراد با مسئولیتهای مرتبط باید بدانند که چه انتظاری از آنها میرود و سایر ذینفعان پروژه نیز باید نیاز واختیارات این نقشها را شناخته و بپذیرد.
-
- تعیین زمان پاسخ به ریسک؛ پاسخهای توافق شده باید در قالب برنامه مدیریت پروژه یکپارچه گردند و سپس زمانبندی شده و برای اجرا تخصیص داده شوند.
- تعیین منابع، بودجه و زمان برای پاسخها؛ این کار شامل تخمین منابع، هزینهها و مدت زمان انجام کار، بهروزرسانی بودجه و زمانبندی، اخذ تاییدیه از مدیریت و اخذ تعهد از مالکان ریسک و مالکان پاسخ به ریسک میباشد. نقش مدیریت در حمایت از مدیریت پروژه برای توسعه پاسخهای ریسک و تصویب منابع مورد نیاز، بسیار حیاتی می باشد.
- توجه به تعاملات بین ریسکها و منابع؛ ممکن است به منظور مواجهه با ریسکها مرتبط با هم از طریق علت و اثر و یا از طریق علل مشترک، پاسخهایی تهیه شود. دستهبندی ریسکها با بهره گرفتن از ابزارهایی نظیر ساختار شکست ریسک یا سایر ابزارهای دستهبندی می تواند در شناسایی و پرداختن به اینگونه شرایط کمک کند.
- اطمینان از پاسخهای مناسب، به موقع، مؤثر و توافق شده؛ صورت کلی، پاسخها باید مناسب به موقع با صرفه، امکان پذیر، دست یافتنی، توافق شده، تخصیص یافته و مورد پذیرش باشند و از این نظر مورد ارزیابی قرار گیرند.
- پرداختن به تهدیدات و فرصتها بهصورت همزمان؛ در برنامه ریزی، پاسخ به ریسک همانگونه که به پاسخ به تهدیدات توجه می شود، باید به پاسخ به فرصتها نیز در قالب یک برنامه واحد و یکپارچه شود.
- توسعه استراتژیها پیش از پاسخهای فنی؛ برنامه ریزی پاسخ به ریسک باید با ذهن باز انجام شود و قبل از تهیه رویکردهای تفصیلی باید پاسخها در یک سطح کلان برنامه ریزی شده و این استراتژی مود توافق قرار گیرد.
- ماتریس SWOT برای استخراج انواع استراتژیها
کاربرد اصلی ماتریس SWOT در برنامه ریزی استراتژیک میباشد. در این ماتریس ابتدا با نگاهی به درون سازمان پروژهمحور، نقاط قوت[۱] و ضعف[۲] درون سازمان در رابطه با مدیریت پروژه فهرست شده و در ستونهای ماتریس نشان داده میشوند. سپس تهدیدات یا ریسکهای منفی[۳] و فرصتها[۴] یا ریسکهای مثبت که معمولاً مربوط به عوامل بیرونی هستند و در فاز شناسایی ریسکها مشخص شده اند در سطرهای ماتریس میآیند (شکل ۲-۳۴).
وقتی سطرها و ستونهای ماتریسSWOT مشخص شد، از طریق سوال کلیدی که در تقاطع هر ستون و سطر عنوان شده میتوان استراتژی مربوطه را تعیین نمود. بدین ترتیب ۴ گروه استراتژی WO, ST ,SO و WT بسته به تعداد ستونها و سطرها مشخص میگردند. در تدوین استراتژیها تا آنجا که ممکن است باید سعی شود با تکنیکهای ایدهپردازی تقاط ضعف را به سمت قوت و تهدیدات را تبدیل به فرصت نمود. (سبزهپور، ۱۳۸۹)
ضعف ها W (Weaks ) |
قوت ها S (Sterengths) |
|
استراتژی WO چگونه میتوان بر ضعفها با استفاده ازمنافع فرصتها غلبه کرد؟ |
استراتژی SO چگونه میتوان از قوتها برای استفاده از منافع فرصتها سود جست؟ |
فرصت ها O (Opportunities) |
استراتژی WT چگونه میتوان ضعفها را حداقل نموده و از تهدیدها جلوگیری کرد؟ |
استراتژی ST چگونه میتوان از قوتها برای اجتناب از تهدیدها سود جست؟ |
تهدید ها T (Threats) |
شکل ۲-۳۶- ماتریسSWOT و سئوالات کلیدی آن برای استخراج استراتژی (سبزهپور، ۱۳۸۹)
- استراتژی های واکنش به ریسک
مدیر پروژه باید ریسکهای منفرد، مجموعۀ ریسکهای سطح پروژه، استراتژی های پاسخ به ریسک را توسعه دهد. ذینفعان مربوطه باید در تعیین استراتژیها شرکت کنند. پس از انتخاب استراتژیها، این استراتژیها باید توسط بخش مربوطه مورد تایید قرار گیرند. چهار استراتژی برای مواجهه با تهدیدات و فرصتهای مربوط به ریسکهای منفرد وجود دارد که عبارتنداز: (روزبهی و جدا، ۱۳۸۸)
- اجتناب از یک تهدید یا بهره برداری از یک فرصت
این استراتژی به اقدامات مورد نیاز برای مواجهه با یک فرصت می پردازد بهگونه ای که اطمینان حاصل گردد که آن تهدید نتواند به وقوع بپیوندد یا هرگز اثری بر روی پروژه نداشته باشد . یا اطمینان حاصل شود که فرصت مربوطه رخ خواهد داد و پروژه حتماً از مزایای آن بهره خواهد جست.
- انتقال یک تهدید یا تسهیم کردن یک فرصت
این استراتژی در بردارنده انتقال ریسک به شخص ثالثی است که موقعیت بهتری برای مواجهه با یک تهدید یا فرصت را دارد.
- کاهش یک تهدید یا ارتقای یک فرصت
کاهش و ارتقاء، استراتژی هستند که بیشترین کاربرد و استفاده را دارند. در این استراتژی، رویکرد ما انتخاب اقداماتی است که احتمال و یا اثر یک تهدید را کاهش داده و یا احتمال و یا اثر یک فرصت را افزایش می دهند.
- پذیرش یک تهدید یا فرصت
این استراتژی وقتی به کار گرفته می شود که سایر استراتژیها کاربردی یا امکان پذیر نباشند. پذیرش به معنای عدم اتخاذ اقدام است مگر آنکه ریسک واقعا رخ دهد که در این مورد ممکن است برنامه های احتیاطی یا اضطراری پیش بینی شده باشد تا درصورت وقوع ریسک انجام شوند.
[۱] Strengths
[۲] Weaks